Sambutan Kemerdekaan di Kampusku


Tahniah
diucapkan kepada Pusat Islam UTHM, Kelab Iqra' dan juga JTPI kerana telah berjaya menganjurkan program kemerdekaan pada kali ini dengan penghayatan sebenar sebagai ummat Islam. Program yang dijalankan serba sedikit dilihat mampu merubah pemikiran warga kampus berkaitan cara sambutan dan bagaimana menzahirkan rasa syukur pada Pencipta atas keamanan dan kemerdekaan yang dikurniakanNya. Malamnya kami berqiamulail dan esok paginya bermula dengan kuliah Kemerdekaan, Sajak Kemerdekaan dan Perujian Murattal Quran.


Kebetulan sambutan kemerdekaan pada kali ini bersama-sama kedatangan bulan Ramadhan, maka adalah "tidak senonoh" jika budaya menyambut kemerdekaan dengan konsert lagho diteruskan. Tapi amat mengecewakan apabila masih ada "golongan" yang bersetuju dengan kaedah mencemarkan kesucian Ramadhan ini diteruskan, terutamanya di tengah Kota Ibunegara!

Mana pergi Mufti dan Ulama-ulama Islam Hadhari yang lantang bersuara dalam banyak isu sebelum ini? mungkin mereka ini sudah bersuara, tapi suara mereka "tidak suka" didengar oleh kebanyakkan pemimpin negara yang sebelum ini bergegar-gegar "memperjuangkan Melayu dan Islam"... mungkin juga mereka ini sudah selesa berada disejadah dan bantal empuk mereka sehingga lupa melakukan nahi mungkar!

"berkata benar walaupun dihadapan pemimpin adalah antara Jihad yang besar/utama"
-Hadis-


Teringat saya peristiwa 2 tahun yang lalu, sewaktu diajak bersama-sama abang dan juga kakak senior K.Iqra' untuk bertemu Naib Censelor waktu itu, iaitu Prof Dato Dr Hj Ismail Hj Bakar untuk menyerahkan memorendum membantah tindakan Universiti membenarkan artis melakukan konsert dengan persembahan tarian yang tidak sopan disamping mengundang budaya yang "tidak sihat" berlaku sepanjang berlangsung sehingga selesainya program.

Dalam pertemuan tersbut, kami bawakan bukti berbentuk gambar dan juga video bagi mengukuhkan bantahan kami. Alhamdulillah diakhir pertemuan kami itu, ayahanda Dato' melahirkan rasa duka cita dan berbanyak terima kasih atas usaha dan keberanian kami menyatakan pendirian. Selepas daripada pertemuan itu, dan tahun ini masuk tahun ketiga, alhamdulillah tiada lagi sambutan sedemikian dibuat, tiada lagi konsert lagho, bunyi percikan mercun (pembaziran), "couple jalanan" yang mana selama ini mengundang kemurkaan daripada Allah s.w.t. Terima Kasih ayahanda!

Mudah-mudahan suasana sambutan kemerdekaan yang bertepatan dengan syariat Islam dapat berterusan di bumi UTHM ini... sekali lagi tahniah kepada Pusat Islam UTHM, K.Iqra' dan JTPI kerana proaktif mendahului sambutan kemerdekaan pada kali ini.... wallahu'alam.

1 comments:

  1. Shazwani Mazuki says

    Salam 17 Ramadhan..
    alhamdulillah,tahniah buat kepimpinan yang ada..
    besar ganjaran pahala y diperolehi bg mereka yg berdakwah ke arah kebaikan..
    fastabiqul khairat..



Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

"Dalam diari pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu lontan untuk lebih hebat...mereka tepu dengan dugaan...cuma sesekali aicr maata menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba...berdepan dengan belaian Pencipta...sebagai tanda ingatanNya...."


Saifulislam.Com