Bekas Mufti Selangor meninggal dunia



Takziah kepada keluarga Allahyarham....

SHAH ALAM: Bekas Mufti Selangor, Datuk Hassan Omar, 86, (gambar) meninggal dunia di sebuah hospital swasta di Damansara, pada jam 2.25 pagi semalam, dipercayai akibat sakit jantung.

Allahyarham yang dilantik menjadi Mufti pada Februari 1976 hingga Jun 1985, selamat dikebumikan di Makam Diraja Shah Alam, Seksyen 5, di sini, pada jam 12.20 tengah hari.

Allahyarham meninggalkan seorang balu, enam anak lelaki dan tiga perempuan.

Dilahirkan pada 16 November 1922 di Kuang, Selangor, Allahyarham mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Kuang sebelum melanjutkan pelajaran ke Sekolah Agama Arab Kuang.

Pada 1939-1942, Allahyarham melanjutkan pelajaran ke Madrasah Dinniah, Bukit Tinggi, Indonesia dan seterusnya belajar hanya enam bulan di Sekolah Normal Islam di Padang, Indonesia apabila negara itu diserang Jepun.

Pada 1943-1944, Allahyarham mengajar di Sekolah Agama Rakyat Segambut sebelum bertukar ke sekolah Agama Kerajaan Kuang pada hujung 1944 hingga 1960.

Allahyarham kemudian dilantik menjadi Kadi di Kuang, sebelum ditukarkan ke Klang dengan jawatan sama 1961.

0 comments:


Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

"Dalam diari pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu lontan untuk lebih hebat...mereka tepu dengan dugaan...cuma sesekali aicr maata menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba...berdepan dengan belaian Pencipta...sebagai tanda ingatanNya...."


Saifulislam.Com