Al Fatihah buat 2 sahabatku : Mujahid fiSabilillah

Bismillahirrahmanirrahiim...
------------------------------------------------------------------------------------
Baru-baru ini, pada tarikh 25 Muharram 1431 H (11.01.2010), bertubi-tubi saya menerima mesej daripada sahabat-sahabat dari beberapa kampus lain tentang berita pemergian dua insan yang begitu aktif bergerak kerja Islam di Kampus.

Amat mengejutkan, kedua-dua insan tersebut merupakan orang yang sempat saya kenali setahun yang lalu sewaktu bertandang ke UPSI iaitu arwah Ustaz Fadhiri dan Ustaz Faizol. Ustaz Faizol sempat saya bertemu tapi tidak sempat berta'ruf panjang... Tapi Ustaz Fadhiri merupakan orang yang begitu banyak membantu dan menjadi pelayan setia saya sewaktu menjadi tetamu dirumah beliau dan sahabat-sahabat disana.

Sepanjang dua hari satu malam saya berada disana, saya dilayan seperti seorang VIP, ditambah pula dengan sifat beliau yang mesra, seolah macam sudah lama kami kenal.


Allahyarham Ustaz Fadhiri

Allahyarham Ustaz Faizol

Kedua-dua sahabat ini yang saya ketahui merupakan antara orang yang bergitu komited dengan gerak kerja Islam di Kampus. Tambah lagi mereka juga terkenal dengan akhlaq dan sifat yang terpuji dikalangan mahasiswa Islam. Ustaz Fadhiri sememangnya terkenal dengan gelaran Ustaz walaupun mengambil jurusan Pendidikan Matematik. Ini kerana, sewaktu saya ke UPSI untuk bertemu sahabat Perpustakaan disana, sempat saya bertanya kepada mereka sama ada kenal atau tidak Saudara Fadhiri. Tapi yang pastinya bila disebut Ustaz Fadhiri barulah kata mereka "semestinya sangat kenal".

Selepas selesai pertemuan dengan Sahabat Perpustakaan UPSI, arwah Ustaz Fadhirilah orang yang datang menjemput saya untuk bermalam dirumah beliau dan sahabat-sahabat. Kebetulan, pada waktu itu sahabat-sahabat begitu sibuk membuat persiapan untuk program pada malam tersebut. Sempatlah saya melihat komitmen yang begitu tinggi dikalngan sahabat-sahabat disana (termasuklah arwah ustaz Faizol). Mereka berniaga pada malamnya (sewaktu konsert Ustaz Akhil Hayy) dan pada esoknya pula mereka bertungkus lumus membuat persiapan untuk Kelas Pengajian Pondok pula dikampus.

Tetapi, dalam kesibukan tersebut, Ustaz Fadhirilah yang menjadi tema setia yang bersama-sama saya sehinggalah beliau sendiri yang yang menghantar saya menaiki bas pada esoknya. Terima Kasih banyak Syeikh! Jazakallahukhairan Kathira......

Saya dimaklumkan, mereka terlibat dalam kemalangan sewaktu pulang dari Program Tarbiyyah untuk pelajar-pelajar tahun akhir... Semoga pemergian mereka berdua Allah golongkan dalam keadaan mereka keluar dijalan Allah, tambah lagi mereka dalam proses menuntut ilmu duniawi dan ukhrawi di kampus UPSI.

Semoga Allah tempatkan arwah dikalangan orang-orang yang soleh lagi beriman. Mudah-mudahan sahabatku tenang bertemu Allah s.w.t.... amiin..

Al Fatihah untuk mereka berdua...

0 comments:


Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

"Dalam diari pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu lontan untuk lebih hebat...mereka tepu dengan dugaan...cuma sesekali aicr maata menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba...berdepan dengan belaian Pencipta...sebagai tanda ingatanNya...."


Saifulislam.Com