Mahasiswa Aset Berharga Negara


Pada zaman 6o-an, Mahasiswa merupakan golongan yang paling dihormati dikalangan masyarakat Negara ini. Ianya kerana, pada waktu itu mahasiswa amat terkenal sebagai golongan yang terpelajar disamping dalam masa yang sama mampu mengetengahkan isu dan juga permasalahan yang melanda masyarakat sehingga ianya sampai kepangkuan pemimpin-pemimpin Negara. Penghormatan dan pencapaian tersebut berlanjutan sehinggalah ke suatu tahap suara mahsiswa tidak lagi diendahkan oleh masyarakat di Negara ini.

Malaysia pada hari ini merupakan antara negara yang tergolong dalam golongan Negara-negara yang sedang membangun. Negara yang sedang membangun memerlukan sistem dan juga modal Insan yang terbaik, berkualiti disamping proaktif supaya Negara dapat terus meningkat maju kehadapan. Dalam melahirkan modal insan ini, Mahasiswa dilihat golongan yang terbaik yang mampu memberi keyakinan kepada semua masyarakat dalam memimpin Negara pada masa akan datang. Ini kerana golongan mahasiswa ini dikatakan yang paling kehadapan dan berpendidikan berbanding generasi muda yang tidak bergelar Mahasiswa di Negara ini.

Tetapi, yang menjadi persoalan sekarang, dalam suasana Negara yang mengalami pelbagai permasalahan yang melibatkan golongan belia termasuklah Mahasiswa itu sendiri, adakah golongan Mahasiswa pada hari ini masih boleh diletakkan harapan pada diri mereka? Jika diperhatikan, Mahasiswa pada hari ini seolah-olah tidak mahu bersedia untuk menyiapkan diri mereka bagi menjadi pelapis kepada kepimpinan Negara mahupun pelapis kepada golongan-golongan professional dan ulama yang ada di dalam Negara ini. Tidak dinafikan, masih wujud segelintir golongan Mahasiwa yang mempunyai kesedaran yang tinggi dan terlibat dalam pertubuhan-pertubuhan atau pun persatuan yang mampu membentuk diri mereka menjadi seorang yang proaktif dan berintegriti. Tapi, lebih ramai daripada itu yang leka dan asyik dengan keseronokkan zaman remaja mereka yang terjebak dengan pelbagai gejala sosial yang bakal merosakkan keintelektualan mereka.

Setiap Mahasiswa perlu sedar bahawa, kita semualah yang bertanggung jawab memastikan Negara terus membangun pada masa akan datang sama ada dari segi fizikal mahupun modal Insan yang bersahsiah mulia dan terpuji. Oleh itu, saya menyeru kepada sekalian Mahasiswa, sama-samalah kita menyiapkan diri kearah menjadi modal insan yang berkualiti kepada Agama dan Negara disamping mampu berhadapan dengan cabaran global yang semakin mencabar. Disamping itu juga, janganlah kita terus hanyut dibuai keseronokkan dan kealpaan dunia yang memungkin kita gagal dalam kehidupan dunia mahupun akhirat kelak. Wallahualam.

0 comments:


Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

"Dalam diari pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu lontan untuk lebih hebat...mereka tepu dengan dugaan...cuma sesekali aicr maata menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba...berdepan dengan belaian Pencipta...sebagai tanda ingatanNya...."


Saifulislam.Com