SAYA MESTI HIDUP UNTUK ISLAM

Berkongsi apa yang terkandung di dalam kitab "Apa Ertinya Saya Menganut Islam" karangan Dr Fathi Yakan (tokoh gerakan Islam), beliau ada menghuraikan, bahawasanya kita mesti hidup untuk Islam, baik dari segi keyakinan, ibadah mahupun akhlaq. Ini kerana, bilamana sahaja kita mengakui diri kita sebagai seorang Muslim, ertinya diri kita, rumah tangga dan keluarga kita mesti menghayati Islam.


Pengakuan itu sebenarnya memestikan (wajib) untuk kita jadikan Islam sebagai dasar sesuatu perjuangan. Seluruh jiwa raga dan kemampuan kita harus diarahkan untuk memperkuatkan agama dan memperluaskann pengaruhnya. Dalam kitab tersebut juga ada menyatakan bahawasanya terdapat tiga(3) kategori manusia :


1- Golongan Yang Hidup Untuk Dunia Sahaja.

- utamakan kebendaan (materialis)

- tidak meyakini bahawasanya dunia ini diciptakan oleh mana-mana Tuhan atau Insan (golongan Athies)

- tidak meyakini kehidupan selepas mati (komunis, sekularis, existensialis dan lain-lain)


”Dan tentu mereka akan menyatakan (pula) : “Hidup hanyalah kehidupan di dunia sahaja, dan kita sekali-kali tidak akan dibangkitkan”

(Al-An’am : 29)


2- Golongan Yang Sesat Antara Dunia dan Akhirat

- Aqidah mereka simpang perenang, amalan dan usaha adalah sia-sia, tidak mendapat

berkat dan restu daripada Allah s.w.t

- Menganut fahaman kebendaan walaupun zahirnya melakukan sebahagian daripada

upacara-upacara kerohanian

- Tujuan hidupnya adalah untuk MENIKMATI perhiasan dan BERSENANG-SENANG

dengan kemewahan


”Dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini iaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternakan dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup dunia dan disisi Allah tempat kembali yang baik”

(Ali :Imran : 14)


- hidupnya untuk MENGADAKAN angkara fitnah, MENYUBURKAN kejahatan dan

kerosakan


Dan di antara manusia ada orang yang ucapannya tentang kehidupan dunia menarik hatimu, dan dipersaksikannya kepada Allah (atas kebenaran) isi hatinya, padahal ia adalah penantang yang paling keras. Dan apabila ia berpaling (dari kamu), ia berjalan di bumi untuk mengadakan kerusakan padanya, dan merusak tanam-tanaman dan binatang ternak, dan Allah tidak menyukai kebinasaan


(Al-Baqarah : 204-205)


3- Golongan Yang Menganggap Hidup Ini Adalah Ladang Tanaman Untuk Hidup di Akhirat

- IMAN yang sebenar-benarnya.

- MENGINSAFI nilai hidup ini dibandingkan dengan akhirat


”Dan tiadalah kehidupan dunia ini selain-dari main-main dan senda gurau dan sesubngguhnya kampung Akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Apakah kamu tidak berfikir”

(Al-An’am : 3)


- Mengetahui TUJUAN dan MATLAMAT mereka diciptakan Allah s.w.t


”Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali supaya mereka mengabdikan diri kepadaku”

(al-Zariat : 56)


- Seluruh ILMU-Pengetahuan, PERNIAGAAN, HARTA-Kekayaan, RUMAHTANGGA,

MASA serta PEMIKIRAN mereka dicurahkan untuk tujuan MENTAATI Allah s.w.t.


Sama-sama kita renung dan muhasabah diri kita, dimanakah letaknya kita. Adakah kita tergolong dalam golongan manusia yang pertama, kedua atau ketiga? Hanya diri kita dan Allah sahaja yang dapat menilainya... Tepuk dada tanyalah IMAN... wallahu’alam.

0 comments:


Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

"Dalam diari pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu lontan untuk lebih hebat...mereka tepu dengan dugaan...cuma sesekali aicr maata menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba...berdepan dengan belaian Pencipta...sebagai tanda ingatanNya...."


Saifulislam.Com