Samb : Pengalaman Berharga MengISLAMkan JIN...

hoi! ko nak nama apa? Jannah? Ko.... tak bleh-tak bleh, pilih nama lain... apa-apa pun, Sumayyah juga yang paling cantik...(sambil gelak-gelak..). Dipermulaannya memang bahasa dan tindakannya kasar, tapi Alhamdulillah bila kami bercerita tentang akhlaq Islam, mereka dilihat semakin baik dan lemah lembut dengan IZIN ALLAH...

Yusof kami minta dia keluar awal, supaya dia dapat ikut jin Islam yang lain beribadat kepada Allah di Masjid yang terdekat. Namun Syukri, isteri, seekor anaknya, dua lagi pasangan berkahwin, sumayyah dan kawan-kawannya keluar bersama-sama. Jin yang kami tidak perlu komunikasi tetapi mendengar komunikasi kami seperti Jannah dan kawan kawan, alhamdulillah telah di Islamkan melalui kami mengajak Sumayyah mengajarkan kepada kawan-kawannya lafaz syahadah.

Sebelum mereka keluar kami minta mereka cari lagi yang lain jika ada. Dan sebenarnya ada sedang bermain di atas kepada dibahagian saraf otak. Duak ekor iaitu Jibril dan (tak sempat tanya nama) yang menjadi asbab pesakit mengalami migrain. Belum habis berbual yang tidak ditanya nama memberi tahu ade seekor jin berada di belakang telinga kawan saya. Dan kami niatkan Allah menghantar jin tersebut kedalam jasad pesakit dengan ayat suci al-Quran al-fatihah dan ayat kursi dengan Izin Allah di masuk.

Wah! Amat garang! Hampir saja saya digigit. Ok kali ini kami bertanya nama tapi tak diberitahu. Bertanya pula Islam atau tidak? Jawabnya sudah ada agama, apa agama kamu dan siapa tuhannya? Namun dia berdegil tidak mahu memberitahu. Dia meronta mahu melepaskan diri. Menyebabkan kami terpaksa membacakan ayat kursi beramai-ramai dengan Izin Allah dia merasakan kepanasan yang membakar (sebab tidak Islam). Lalu dengan pendekatan psikologi iaitu pilihan nak terus panas atau nikmat dengan ayat Tuhan kami? Setelah dipujuk Alhamdulillah dia bersetuju untuk mengucap kalimah syahadah bebrapa kali.... Tapi! Sebelum itu dia mengatakan bahawa dia ternampak satu cahaya biru dan satu kitab, saya bertanya adakah al-Quran? Namun dia tidak tahu dan tidak sabar nak mendekatinya. Dia segera melafazkan syahadah dan beriman pada Allah sw.t (Izin Allah). Dia merasakan amat sejuk dan nyaman.....Waktu itu hanya Allah sahaja yang tahu perasan kami, betapa kami merasakan bahawa kasih sayang Allah dan hidayah Allah kepada makhluknya,.. MasyaAllah....

Akhirnya kami menamakan jin tersebut deng Nur kerana keseronokkannya dengan cahaya tersebut. Kami meminta Nur bersama yang lain iaitu syukri dan Isteri, Sumayyah supaya berjanji untuk terus beriman kepada Allah sw.t, tidak lagi menganggu manusia dan tidak lagi masuk kedalam badan pesakit. Jika tidak mereka akan mendapat murka Allah dan dimasukkan kedalam neraka. Kamu nak masuk neraka? Tak nak-tak nak...jawab Sumayyah (termasuk yang lain juga...). Mereka akhirnya keluar daripada badan pesakit dengan ditemani kumpulan jin Islam yang lain beribadah dirumah Allah. Mudah-mudahan mereka istiqomah dalam berpegang kepada ajaran Islam dan yakin dengan Allah s.w.t. Jam menunujukkan 5.30pagi...kami berangkat balik kerumah.

Ok, perkara penting yang perlu diberi perhatian daripada perkongsian saya ini adalah :

1- Jin juga adalah makhluk Allah s.w.t seperti manusia dan dia juga perlu beriman dan beribadah kepada Allah s.w.t. sebagaimana firman Allah dalam surah az Dzaariyat : 56

”tidak Aku ciptakan manusia dan jin melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKU”

2- Jin sesekali tidak akan menggangu manusia melainkan manusia mempergunakan jin dengan memujanya (biasanya bomoh), memberi makan, dan menghantarnya kedalam badan manusia lain (niat dengki). Jauhkan daripada terjebak dengan kepercayaan karut. Saya lebih suka cadangankan ke tempat Darul Syifa'. InsyaAllah tidak berunsurkan syirik...

3- Jin juga tidak akan mengaggu kita jika bersendirian dirumah atau dimana-mana. Melainkan perasaan kita saja yang menakutkan diri sendiri disamping kurangnya keyakinan kita kepada Allah s.w.t yang sepatutnya diyakini lebih berhak menjaga kita.

4- Punca pesakit digangu oleh jin kerana masalah dengan teman lelaki yang dikatakan curang, selalu menyakiti hatinya dan menyebabkan dia selalu termenung sendiri dan mungkin lupakan Allah. Sepatutnya jangan biarkan keadaan ini berlaku. Cinta Allah lebih utama, elakkan menyendiri termenung memikirkan perkara pelik yang pelemahkan jiwa, dan sepatutnya kenalah senitisa berzikir kepada Allah.

5- Amalkan ayat-ayat pendidnging dengan IZIN ALAH, seperti ayat kursi, al ikhlas, al falaq, an nas dan sebagainya. Dan lagi baik sentiasa amalkan membaca al-Quran dan al-Mathurat.

6- Khusus kepada PEREMPUAN! Wajib bergantung kepada Allah s.w.t Tidak Kira dalam tempoh period atau tidak. Kerana golongan mereka yang paling banyak yang terlibat… (saya dah ringkaskan cerita, jin sebenarnya akan cuba berada dikemaluan perempuan waktu maghrib jika tiada pendinding ayat suci Allah…Sebenarnya dengan Izin Allah jua…)


Wallahu’alam, ambillah sebagai perkongsian yang bermanfaat. Mudah-mudahan Allah pelihara kita daripada gangguan dan khianat kejahatan makhlukNya…InysaAllah…

0 comments:


Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

"Dalam diari pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu lontan untuk lebih hebat...mereka tepu dengan dugaan...cuma sesekali aicr maata menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba...berdepan dengan belaian Pencipta...sebagai tanda ingatanNya...."


Saifulislam.Com