Salam Peperiksaan dan Salam Kemaafan

Bagi kampus UTHM, peperiksaan akhir semester pada kali ini akan bermula pada 20 April sehingga 8 Mei 2009. Kesempatan ini saya mengucapkan selamat berjuang kepada sahabat-sahabiyah / mahasiswa-mahasiswi UTHM khususnya dan seluruh kampus IPT di Malaysia umumnya.

Menjadi tradisi, apabila hampir menjelangnya peperiksaan masing-masing akan mendoakan kejayaan sahabat-sahabat yang lain sama ada melafazkanya, menyampaikannya dalam bentuk tulisan sama ada melalui mesej, email, blog dan sebagainya.

Namun, tradisi sebegini tidaklah menjadi sesuatu yang negatif dan pertikaian yang harus diperdebatkan malah pada pandangan saya patut di teruskan dan diperbanyakkan. Dengan pendekatan sebegini sekurang-kurangnya insyaAllah akan menjadi doa kepada kejayaan diri kita dan juga sahabat-sahabat yang lain.


Lebih baik daripada itu, doa dan peringatan kita kepada sahabat-sahabiyah tentang kesedaran betapa kejayaan sebenar yang perlu kita kejar adalah kecemerlangan dunia dan akhirat, bukannya kejayaan dunia semata-mata. Disamping itu juga dalam kesibukkan kita membuat persediaan terhadap "peperiksaan dunia" ini, sepatutnya kita juga perlu sentiasa memikirkan ataupun bermuhasabah diri kita, bagaimanakah persediaan kita terhadap peperiksaan akhirat di mahkamah Allah s.w.t kelak? kita sanggup meluangkan banyak masa untuk peperiksaan dunia, tapi berapa banyak masa yang kita luangkan untuk lulus peperiksaan akhirat. Kita sanggup bersengkang mata untuk mengulangkaji pada waktu malam tapi kita lemah untuk bersengkang mata demi untuk menarik Rahmat Allah s.w.t untuk lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan di akhirat kelak.

sekadar gambar hiasan

Di kesempatan ini saya menyeru kepada diri saya dan juga sahabat-sahabat supaya kita sentiasa beriltizam dengan "Usaha, Doa, Tawakal" yang selalu kita ungkap, mudah-mudahan kita semua dikurniakan kecemerlangan yang terdapat dialamnya keberkatan. Namun jika ditakdirkan kita tidak dikurniakan kecemerlangan yang diharapkan, sekurang-kurangnya masih wujud dalam diri kita perasaan berasangka baik kepada Allah s.w.t dengan memperbanyakkan bermuhasabah diri, adakah usaha yang dilakukan bertepatan dengan target yang diletakkan. Dan mungkin juga ianya sebgai ujian daripada Allah s.w.t bagi menilai diri kita sejauh mana kita bertawakal kepadaNya. Sama-sama kita perbaiki tahap usaha, doa dan tawakal kita kepada Allah s.w.t yang memiliki kunci dan menjadi hakim kepada kejayaan kepada kita semua, mudah-mudahan dengan Kasih sayangNya kita terpilih menjdai Insan Cemerlang dunia dan akhirat..

Sebagai akhirnya, tidak dilupakan kepada sahabat-sahabat, abang-abang dan kakak-kakak senior yang bagi dirinya, ini merupakan peperiksaan semester kali yang terakhir di kampus UTHM ini , sama ada yang saya kenali ataupun mengenali diri saya, saya mohon kemaafan jika pernah menyakiti, terkhilaf pandangan, melampau batas dalam tindakan dan sebagainya. InsyaAllah saya sentiasa mendoakan kejayaan antum semua, disamping mengharapkan antum dipermudahkan untuk mendapat pekerjaan diluar sana dan yang paling penting... Majlis walimah (baitul muslim) jangan lupa jemput, insyaAllah saya cuba untuk hadirkan diri... :-). sekian. wallahua'alam

- Semoga Cemerlang Dunia Akhirat -

Seimbangkan
Persediaan "Peperiksaan Dunia" & Persediaan "Peperiksaan Akhirat"

0 comments:


Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

"Dalam diari pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu lontan untuk lebih hebat...mereka tepu dengan dugaan...cuma sesekali aicr maata menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba...berdepan dengan belaian Pencipta...sebagai tanda ingatanNya...."


Saifulislam.Com