TAHUKAH ANDA?


Saya tertarik dengan satu post yang telah dihantar oleh Ukhti Salwa (sahabat Iqra') kepada Yahoo Group Kelab Iqra' bertarikh 21 mac 09 (sabtu). Saya bersetuju dengan kebanyakkan pandangan beliau, dan bagi saya ianya amat berguna kepada sahabat-sahabat yang masih baru dan ingin memperkemaskan lagi pengalaman dalam menggerakkan aktiviti atau program-program. Sama-sama kita kongsi apa yang telah diutarakan oleh beliau....


Tahukah anda?

Prorgram tidak susah untuk dilaksanakan jika JAWATANKUASA program memerah sedikit AKAL FIKIRAN untuk memastikan KELANCARAN dan PROFESIONALISMA program.


Tahukah anda?
Program yang dilaksanakan hanya memerlukan lebih PENELITIAN dan PERANCANGAN berbanding kerja TEKNIKAL yang perlu dilakukan.


Tahukah anda?
Kerja-kerja TEKNIKAL seperti PENYEDIAAN RUANG, P.A. SYSTEM, LCD PROJEKTOR dan kemudahan KERUSI, MEJA adalah kerja juruteknik yang bertugas. Anda boleh 'DEAL' dengan mereka untuk memastikan kerja anda lebih mudah semasa program berlangsung.

AJK penting untuk sediakan MAKANAN, PROTOKOL(MC, Moderator) , LAPTOP, ALAS MEJA, CENDERAMATA, SIJIL, FILE PROGRAM, PENDAFTARAN (senarai nama, resit yuran). Semua kerja di atas mudah dilakukan jika dirancang dengan baik.

Lebih baik jika SENIOR dapat MEMBANTU dengan memberitahu kepada AJK di mana sesuatu peralatan boleh didapati
(adik-adik tak perlu terkial-kial ulang-alik, berpeluh-peluh hanya untuk menempah ruang; contoh je..)


Tahukah anda?
Setiap hari SELASA sahaja STOR BENDAHARI dibuka untuk membolehkan alat tulis, bahan untuk program diambil.


Tahukah anda?
Hanya orang yang TERLATIH dan TELAH DILATIH sahaja mampu melakukan kerja-kerja MULTIMEDIA dengan berkesan. Sila usahakan untuk ada lebih ramai ahli sebegini melalui 'PROGRAM KHAS' yang dirancang. Cth; Bengkel Adobe Photoshop (hasilkan poster yang menarik), FLASH, MOVIE MAKER (hasilkan montaj yang hebat).


Tahukah anda?
CD/DVD rakaman program boleh DIJUAL pada harga yang berpatutan untuk MENJANA kewangan. TEMPAHAN dan BAYARAN boleh dibuka ketika berhenti rehat untuk MINUM PAGI atau edaran semasa program berjalan. Duit boleh juga dikutip melalui kaunter pembayaran di luar tempat program (mc jangan lupa untuk umumkan pembukaan kaunter).


Tahukah anda?
Program yang dirancang sebenarnya adalah salah satu cara untuk TURUN kepada 'grass root' jika kita pandai guna kesempatan! Tidak timbul isu kebanyakan yang hadir adalah ahli persatuan atau MUKA YANG SAMA. Fikir positif.

0 comments:


Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

"Dalam diari pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu lontan untuk lebih hebat...mereka tepu dengan dugaan...cuma sesekali aicr maata menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba...berdepan dengan belaian Pencipta...sebagai tanda ingatanNya...."


Saifulislam.Com