Nasihat dan Pesanan Umar Al Khathab

"Hitunglah dirimu sendiri sebelum kamu dihitung oleh Allah. Timbanglah diri kamu sebelum kamu ditimbang kerana sesungguhnya perhitungan dirimu akan lebih ringan pada hari esok apabila kamu sudah menghitung dirimu pada hari ini. hendaklah kamu berhias diri untuk menghadapi festival yang paling besar" :

Pada hari itu kamu akan dihadapkan (kepada Tuhanmu), tiada sesuatu pun dari keadaanmu yang tersembunyi (bagi Allah). al-Haqqah :18

Umar berwasiat kepada Ahnaf bin Qais : "Wahai Ahnaf, sesiapa banyak ketawa, maka wibawanya akan berkurang. Sesiapa banyak bercanda, dia akan diremehkan orang. Sesiapa yang lebih banyak padanya sesuatu, dia akan dikenal dengan sesuatu itu. Sesiapa yang banyak bicara, kesalahannya akan semakin banyak. Sesiapa yang banyak salah, rasa malunya akan semakin kurang. Sesiapa yang kurang rasa malunya, berkuranglah kesedarannya. sesiapa yang berkurang kesedarannya, matilah hatinya."

Umar berwasiat kepada seorang lelaki : " Janganlah kamu bernicara kecuali tentang hal-hal bermanfaat bagimu. Berhati-hatilah terhadap temanmu kecuali yang jujur daripada mereka. Orang yang jujur tidak akan ada kecuali dari orang-orang yang takut kepada Allah s.w.t.


"Janganlah kamu berjalan dengan orang yang suika berbuat maksiat, kerana dia akan mengajarkan kepadamu kemaksiatannya. Jangan pula kamu beritahu rahsiamu kepadanya dan janganlah engkau berbincangkan masalah-masalah kamu hadapi kecuali dengan orang yang takut(Taqwa) kepada Allah s.w.t."

0 comments:


Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

"Dalam diari pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu lontan untuk lebih hebat...mereka tepu dengan dugaan...cuma sesekali aicr maata menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba...berdepan dengan belaian Pencipta...sebagai tanda ingatanNya...."


Saifulislam.Com