Dimana diri kita?Golongan yg meredhoi @ membenci?


Bismillahirrahmanirrahim…. Maha suci Allah yang Menguasai sekalian alam, dan yang mengutuskan Nabi Muhammad shollollohu’alaihiwassalm… sahabat-sahabiyah sekalian, sesungguhnya Maha benar kata-kata Allah s.w.t bahawasanya selamanya tidak akan redho golongan yahudi dan nasrani selagi mana kita semua (umat Islam) tidak mengikut telunjuk(bersetuju) atau masuk ke dalam agama mereka. Perasaan tidak redho golongan ini terhadap umat Islam sebenarnya telah berlaku sejak zaman nabi-nabi terdahulu lagi dan berterusan sehinggalah sekarang. Apabila difikirkan sejenak dan di kaji dengan mendalam, disebalik ayat Allah s.w.t tersebut, sebenarnya bukanlah sekadar peringatan semata-mata kepada kita sebagai ummat Nabi Muhammad s.a.w. Tetapi ianya juga merupakan ujian daripada Allah s.w.t kepada kita semua. Kenapa ianya adalah ujian?

Sejak kebelakangan ini, umat Islam ditakdirkan oleh s.w.t telah dicucuk dan ditikam dengan pelbagai bentuk jarum suntikan yang menyakitkan hati dan menimbulkan kemarahan. Golongan yang Allah s.w.t gelarkan sebagai golongan yang dimurkai dan sesat ini sanggup menggunakan pelbagai cara demi merosakkan dan menimbulkan fitnah kepada Agama Islam yang tercinta ini. Terbaru apabila seorang kafir laknatullah (wilders-Ahli Parlimen Belanda) telah menimbulkan kemarahan kita semua iaitu dengan angkuh menerbitkan sebuah filem pendek “FITNA” selama 15 minit yang mana sepenuhnya mengutuk dan menghina Islam dan junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Didalam filem tersebut menggambarkan seolah-olah agam Islam menyukai keganasan dan menindas golongan bukan Islam. Ayat al-Quran disalahtafsirkan untuk memburukkan Islam.


Sebelum daripada ini juga, kita semua telah dihina dengan tersebar-luasnya karikatur Nabi s.a.w yang mana ianya dilukis oleh seorang(laknatullah) warganegara Denmark. Apabila menyedari perkara tersebut kebanyakan umat Islam bangkit dengan melakukan pelbagai ikhtiar (dengan hikmah/bijaksana) sebagai membalas perbuatan terkutuk tersebut seperti keluar berdemonstrasi, memboikot barangan, menghantar memorandum supaya memohon maaf dan sebagainya.. Tapi timbul persoalan adakah kita sendiri sensitif dan sedar terhadap isu ini? Apakah tindakan yang telah kita lakukan setakat ini?

Ikhwan dan akhwat sekalian,

Jika terdetik dihati kita walaupun sedikit perasaan marah dan geram terhadap penghina agama ini, Alhamdulillah dan syabas ana ucapkan…. Tetapi alangkah malang dan sedihnya jika diri kita sedikit pun tidak ada perasaan tersebut. Setujukah sahabat-sahabiyah sekalian jika ana mengatakan bahawa golongan yang langsung tidak ada perasaan sensitif tersebut sebagai orang yang tidak melepasi ujian yang diberikan Allah s.w.t? Disini ana ingin menegaskan bahawasanya apabila dikaji dengan baik mengapa Allah s.w.t merakamkan didalam ayatNYA


…. “Katakanlah : sesungguhnya petunjuk Allah adalah petunjuk (yang benar)”.Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong kepadamu.”_al Baqarah :120

Disini timbul persoalan dibenak fikiran, adakah golongan yang tidak pernah timbul perasaan sensitif itu tergolong dalam golongan manusia yang meredhoi perbuatan golongan yang dilaknat tersebut? Ataupun adakah mereka masih ragu-ragu dengan agama Allah s.w.t ini? amatlah malangmya jika ini berlaku kepada diri kita. Disini sukalah ana menyeru kepada sahabat-sahabat sekalian supaya sama-sama kita muhasabah diri kita sejauh mana kecintaan kita kepada Agama Allah dan kecintaan kita kepada Nabi Muhammad s.a.w. Semoga diri kita semua senangtiasa diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah s.w.t dan dijauhkan daripada terpesong kedalam agama yang membinasakan kita semua diakhirat kelak.

” Ya Allah, Yang Menguasai langit dan bumi (sekalian alam), bantulah kami menyampaikan agamaMU ini kepada mereka, agar mereka dikurniakan iman seperti mana kami. Tetapi ya Allah, jika mereka enggan dan membantah kami maka engkau bantulah kami untuk menghancurkan mereka. Mudah-mudahan kami mendapat keredhoanMu dan dikurniakan syurgaMU…amiin.. Wallahu’alam.

Muhd Muhaimin Bin Zakaria (Pencinta Allah dan RasulNYA)
(ummi : Habibah Bt A. Rahman, walid : Zakaria B. Embong)

0 comments:


Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

"Dalam diari pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu lontan untuk lebih hebat...mereka tepu dengan dugaan...cuma sesekali aicr maata menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba...berdepan dengan belaian Pencipta...sebagai tanda ingatanNya...."


Saifulislam.Com