Hilangnya Keberkatan........

Slide 28

Maksud Hadis :

“Abdullah bin Umar melaporkan, “Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. berjumpa kami lalu berkata, ‘Wahai sekalian muhajirin! Ada lima perkara jika saudara diuji dengannya, saya bermohon perlindungan dengan Allah agar saudara tidak bertemu dengannya:


1) Jika perkara jahat dilakukan secara terang-terangan dalam sesebuah masyarakat, pasti akan merebak di kalangan mereka penyakit taun dan penyakit-penyakit lain yang tidak pernah berlaku dalam masyarakat sebelum mereka.


2) Jika dikurangkan timbangan dan sukatan, pasti mereka hidup dalam keadaan susah selama beberapa tahun, mereka susah mendapat bantuan dan mereka dizalimi oleh pemimpin mereka.


3) Jika mereka tidak membayar zakat harta mereka, pasti disekat hujan daripada turun, jika tiada binatang ternakan, pasti tiada langsung hujan.


4) Jika mereka melanggar perjanjian mereka dengan Allah dan RasulNya, pasti Allah menjadikan mereka dikusai oleh musuh yang bukan daripada kalangan mereka dan musuh itu merampas apa yang mereka miliki.


5) Jika pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum yang ada di dalam Al-Quran dan mereka memilih-milih beberapa hukum yang diturunkan oleh Allah sahaja, pasti Allah menjadikan hidup mereka bermasalah.”


Hadis direkodkan oleh Imam Ibnu Majah.”

------------------------------------------------------------------------------

Daripada hadis diatas, dapat kita mengambil iktibar berdasarkan apa yang telah diperingatkan oleh Rasulullah s.a.w kepada kita semua. Bagaimana pada hari ini, kalau kita perhatikan, pelbagai ujian dan bala yang diturunkan oleh Allah s.w.t tidak kiralah kepada masyarakat dunia atau pun masyarakat di negara ini.

Beberapa bulan yang lepas, masyarakat dunia dikejutkan dengan satu penyakit yang tidak pernah dijumpai sebelum ini iaitu Penyakit Chikungunya (sebutan chick-en-GUN-yah). Penyakit ini disebabkan oleh sejenis virus (alphavirus) yang disebarkan melalui gigitan nyamuk dari spesies Aedes aegypti.Virus ini berkembang bijak dalam tubuh manusia dan menyerang semua peringkat umur baik kanak-kanak mahupun dewasa.

Penyakit ini tidak menyebabkan kematian. Walaubagaimanapun sehingga sekarang belum lagi ada ubat khusus untuk merawatnya. Oleh itu cara yang paling sekali untuk mengelakkannya adalah dengan mengawal pembiakan nyamuk Aedes yang menjadi pembawa penyakit ini.

Penyakit terbaru, selepas sahaja dunia dikejutkan dengan Penyakit Selsema Burung, kini wujud pula penyakit yang digelar Selsema Babi. Penyakit selesema babi (H1N1) ini semakin bertambah serius di kawasan Mexico, Amerika Syarikat (AS) dan beberapa buah negara lain. Jumlah kematian akibat selesema babi ini juga makin meningkat dari hari ke hari. Sehingga kini 103 kes kematian telah dilaporkan berlaku di Mexico berbanding 81 orang semalam. Di AS pula seramai 10 kes kematian telah dilaporkan. Di Malaysia pula, Alhamdulillah setakat ini belum ada kes dilaporkan tapi diminta berjaga-jaga memandangkan dilaporkan penyakit ini telah masuk kesempadan Thailand.


Menyentuh kepada permasalahan yang melanda ummat Islam pula, "Jika mereka melanggar perjanjian mereka dengan Allah dan RasulNya, pasti Allah menjadikan mereka dikusai oleh musuh yang bukan daripada kalangan mereka dan musuh itu merampas apa yang mereka miliki". Semua ini dapat kita perhatikan be nar-benar melanda ummat Islam. Bagaimana pada hari ini, dunia dilihat dikusai oleh Negara musuh-musuh Islam seperti AS, Britain, Israel dan sebagainya. Namun, negara ummat Islam seolah-olah merelakan mereka terus dikuasai dan ianya jelas apabila Ummat Islam masih belum mampu mempertahankan Al-Aqsa walaupun ianya adalah milik ummat Islam yang sah.



Seterusnya, perkara yang kelima daripada hadis diatas, "Jika pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum yang ada di dalam Al-Quran dan mereka memilih-milih beberapa hukum yang diturunkan oleh Allah sahaja, pasti Allah menjadikan hidup mereka bermasalah.” Ya, di Malaysia khususnya, masih menjadi tanda tanya adakah pemimpin-pemimpin negara masih berhaja t ingin melaksanakan hukum-hukum Isla m sepenuhnya setelah berkali-kali berjanjimelaksanakannya secara berperingkat-peringkat. Tetapi sehingga hari ini, setelah lebih 50tahun negara ini merdeka, hanya sebahagian sahaja hukum Islam dilaksanakan di negara ini seperti kutipan zakat, perkahwinan, bank Islam dan sebagainya. Tetapi kem ana pergi pelaksaan undang-undang Jenayah Islam seperti Hudud, Qisas dan Ta'zir. Undang-undang ini dilihat akan mengancam kedudu kan kerajaan kerana bergantung kepada cukai pusat-pusat judi halal, kilang-kilang arak dan sebagainya. Tetapi dimanakah keberkatan jika itu lebih diutamakan?

Saat ini, jika diperhatikan, sbenarnya pelbagai masalah telah melanda negara kita yang mana menyebabkan kerisauan dan ketakutan melanda msayarakat negara ini. An tara punca-punca kerisauan tersebut adalah disebabkan meningkatnya kes-kes bunuh, rompak, rogol dan sebagainya. Suasana politik negara pula dilihat semakin hari semakin pincang, sistem demokrasi diperkosa begitu sahaja akibat kerakusan pemimpin-pemimpin yang gilakan jawatan, politik wang atau sebenarnya RASUAH menj adi perkara biasa dan bagi yang berpengaruh ianya dikecualikan daripada tindakan undang-undang.



Marilah sama-sama kita menilai kembali, sejauh mana diri kita, keluarga, masyarakat, Negara dan masyarakat dunia benar-benar mengharapkan keberkatan dan ker ahmatan daripada Allah s.w.t. ianya mustahil akan dapat dicapai selagi mana kita semua tidak kembali kepada Allah s.w.t secara keseluruhannya. sbagaiman firman Allah s.w.t :

Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.

(al-Baqarah ; 208)
Wallahu'alam.


1 comments:

  1. view says

    btol...apabila baraqah @berkat hilang kerana kelalaian..maka akan hadir ujian dari sang Pencipta untuk mengingatkan...sama ada hamba ku ini bertaubat atau tidak perasan bahawa ujian ku telah sampai...



Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

"Dalam diari pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu lontan untuk lebih hebat...mereka tepu dengan dugaan...cuma sesekali aicr maata menerjah pipi, lambang kekerdilan kudrat hamba...berdepan dengan belaian Pencipta...sebagai tanda ingatanNya...."


Saifulislam.Com